Sicilië, starthaven Palermo 7-dagen route
Voorbeeld van vaarroute Italië/Sicilië. Eolische eilanden
Ca 192 mijl
Dag 1: Inchecken
Dag 2: Palermo – Cefalu (32 m)
Dag 3: Cefalu – Filicudi (40 m)
Dag 4: Filicudi – Salina – Panarea (25 m)
Dag 5: Panarea – Lipari (10 m)
Dag 6: Lipari – Vulcano – Cefalu (53 m)
Dag 7: Cefalu – Palermo (32 m)
Dag 8: Uitchecken
2e Voorbeeld van een 7 daagse zeilroute Eolische Eilanden (verslag Christophe).
Palermo basis Kiriacoulis
Jachthaven Marina Villa Igaie is goed verzorgd en heeft 24 uur bewaking. Water is te krijgen aan de steigers. Er liggen Lazylines dus ankeren hoeft niet. Kiriacoulis heeft zijn kantoor in een soort chalet aan het begin van de haven. Guiseppe handelt de zaken af en werkt snel. De borg kun je voldoen per contant of creditcard. Ook kun je hem afkopen voor € 90,00 of iets meer, afhankelijk van de scheepsgrootte. Een buitenboordmotor voor op de dinghy kost € 80,00 per week. De haven ligt niet in het centrum.Vlakbij is een restaurant met goede pizza’s. Verder kun je voor € 10,00 met een taxi naar het centrum van Palermo.
Cefalu (30 nmi)
De pilot zegt dat je een de westkant kunt ankeren dicht bij de oude stad. Dit ziet er niet lekker uit. Totaal onbeschut. Aan de oostkant is een haven. Ook daar zijn lazylines. De haven ziet er niet mooi uit, er zijn geen sanitaire voorzieningen, wel kun je er water tanken en op de walstroom. De Pilot zegt dat het een stevige wandeling is naar de stad maar dat is maar 10 minuten. Cefalu is een heel mooie oude stad met de typische italiaanse stegen. De stad loop recht in zee en aan die kant kun je dineren op overhangende terassen met koele zeewind en ondergaande zon in het westen.
Filicudi (40 nmi)
Een heel klein eilandje met 300 inwoners en misschien wel minder. Aan de oostkant ligt een pier die aan de zuidkant bedoeld is voor de ferry. Aan de noordkant van die pier kun je in de laag ankeren. Goede ankergrond. Er zijn geen voorzieningen. Een eind de berg op is 1 restaurant. De eigenaar komt met zijn auto omlaag en gaat onopvallend zitten vissen. Na vragen kon hij ons omhoog rijden. Beperkt menu (vis/pasta) maar heel lekker. ’s Avonds wordt je weer omlaag gebracht.
Vulcano (20nmi)
Het op een na grootste eiland. Ligt vlak naast Lipari, het grootste eiland. De baai is in het noordoosten. Ankeren in de laag op een kade die ooit beschermd was met hout. Dat hout is weg maar de enorme ijzeren pinnen zijn er nog. Redelijke ankergrond. Er komen voortdurend (elke 15 minuten) ferry’s en vrachtschepen aan. Die geven soms veel golfslag en dus gevaar voor het schip. Aan de wal staat een dikke grote italiaan die wel geld vraagt (€ 10,00) maar nix regelt. Er is geen water, geen stroom, geen sanitair. Misschien hadden we die kerel geen geld moeten geven. Op Vulcano kun je de vulkaan beklimmen. Dat is een aanrader. Ook kun je baden in de zwavelbaden.
Lipari (5 nmi)
Heeft een in het zuidoosten grote baai met aan de zuidkant van de baai een kade in de stad. Daar zijn geen voorzieningen. Er komen veel ferries langs. In de laag ankeren, ver van de kant en met de dinghy op en neer is een optie. Leuke stad met veel steegjes, shops, uiteten etc. etc. Aan de Op de helft van de baai is een AGIP tankstation waar voor normale prijs diesel te krijgen is. Aan de noordzijde van de baai is een jachthaven. Daar is water, stroom en sanitair. Prijs € 20,00. Het is 30 minuten lopen naar de stad.
Alicudi (30 nmi)
Het kleinste eilandje. Op het zuidoosten is een T-vormige kade waar de ferry ook komt. Die legt aan de westkant aan. De zuid en de oostkant zijn vrij. Wel komen daar ook vissers liggen. De ankergrond is niet goed en afmeren langszij is beter. Als tenminste kan m.b.t. de vissersbootjes. Er zijn geen voorzieningen. Het dorp heeft 1 minimarket en heel weinig inwoners. Er zijn geen wegen. Alleen paden. De lasten worden per ezel vervoerd. Het is zeer de moeite waard om de helling op te lopen en de huizen/het leven te bekijken.